Období kolem Druhé světové války je fascinující

03.10.2023

Nepatrná ztráta osamělosti je prvotinou Eliho Beneše. Hlavním hrdinou románu je židovský chlapec, který přežil vyhlazovací tábor i pochod smrti a na pokraji sil se vrací do Prahy. Je květen 1945, lidé oslavují konec války a návrat stínů z minulosti se do rozjásané doby jaksi nehodí. Hledání ztracené rodiny, přátel i lásky ho zavede na nečekanou a obtížnou cestu, na níž se musí vyrovnat se svými traumaty, úzkostmi i nedůvěrou k okolnímu světu. Zjišťuje, že poválečný svět se nenávratně mění a nic z toho, co si v zajetí vysnil, nebude snadné a zcela podle jeho představ… Autor při psaní vycházel z historie vlastní rodiny, a už jen proto to není "jen" další román o holocaustu.

V knize hraje hlavní roli vaše rodina, holocaust a hledání místa v životě v době po válce. Proč jste se pustil právě do této látky? Bylo to nějaká forma terapie, vyrovnání se s rodinnou minulostí, potřeba hledat odpovědi…? 

Ani bych neřekl. Ono se to trochu nabízí, transgenerační přenos je většinou první věc, co se všem vybaví. Určitě měla má rodina na mě vliv, nicméně já se všechny věci explicitně dozvěděl docela pozdě. Je samozřejmě možné, že by můj psychoterapeut nesouhlasil. To téma mě spíš zajímalo tím, že je mi blízké. Já ale primárně potřeboval osamoceného hrdinu jako výchozí situaci a tohle byl ideální začátek. Historický kontext jsou pro mě jen vhodné kulisy, ovšem obecněji jsem se spíš snažil o nadčasovost. 

Jaké zdroje jste při psaní využíval? Jen vyprávění vaší rodiny, nebo jste spustil i do nějakého pátrání po archivech?

Rešeršoval jsem několik let, období kolem druhé světové války je fascinující a materiály rozsáhlé. Používal jsem jak orální historii rodinnou, tak kamarádů a známých, rovněž samozřejmě práce s archivy, matrikami a podobně. Román je samozřejmě beletrie, nicméně jsem se snažil, aby všechny reálie byly dle skutečnosti. Rád říkám, s trochou ironie, že vše v románu je zhruba na osmdesát procent věrné realitě.

Co na knihu říká vaše rodina?

Mé manželce se líbí, můj pětiletý syn dokonce chce, abych mu předčítal. Občasné potíže vyvolávají jen explicitnější sexuální scény či výjevy krutostí, a to nejen doma. Zbytek rodiny zatím knihu nečetl, tak nemůžu říct – ale pár problémů to asi způsobí. 

Proč jste s prvotinou čekal tak dlouho? 

Já chtěl být spisovatelem už od osmnácti. Už tehdy jsem psal povídky a načal jsem dokonce román. Pak jsem upřednostnil kariéru v médiích a hudbě – zpětně bych řekl, že pro dobro věci. Prostě teprve po čtyřicítce jsem si sedl a začal na tom vážně pracovat, ostatně člověk už trochu uvažuje, co ještě tou dobou stihne. Nebylo to tak, že bych psaní záměrně odkládal nebo jen zoufale čekal na vhodný moment.

Máte blízko k rozhlasu a televizi, neuvažoval jste o tom "přetavit" text pro zpracování těmito médii?

Určitě si dokážu představit knihu jako seriál nebo film, nicméněne předpokládám, že se tak stane, musel by to být velmi výpravný film a to by nebylo levné. Samozřejmě by mě takovýto převod velmi zajímal. A asi by nebyl snadný, používám plno literárních technik, které zas tak snadno zvizualizovat nejdou. Ale byla by to rozhodně výzva! 

V jednom rozhovoru jste zmínil, že chystáte novou knihu, tentokrát ze současnosti. Jaký žánr jste zvolil?

Je to lehká dystopie ze současnosti nebo blízké budoucnosti, je to v základu milostný román z mužského hlediska, nicméně tematicky je to především román o plynutí času a o roli literatury v životě. 

Jana Marxtová


Eli Beneš se narodil v roce 1976 v Praze. Studoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy obory anglistika/amerikanistika a český jazyk a literatura, později na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy žurnalistiku a mediální studia s televizní a rozhlasovou specializací. Absolvoval Paidea Project Incubator na European Institute for Jewish Studies ve Stockholmu či program Ami Ad v Tel Avivu. Čtrnáct let byl moderátorem Rádia 1, kde se věnoval primárně českým elektronickým projektům a kapelám, byl také vlastníkem hudebního vydavatelství či dlouholetým skladatelem hudby pro Českou televizi a další média. Elektronickou hudbu také příležitostně vyučuje na Electronic Music Academy Prague. Věnoval se práci v médiích, nejprve jako šéfredaktor několika časopisů, později jako publisher. V současné době pracuje pro mediální dům Seznam.cz. Nepatrná ztráta osamělosti je jeho románovou prvotinou.